Algemene middelen

Exploitatie

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Bedragen x € 1.000

2020

2021

2022

2023

Baten

Financiering

4.779

5.032

5.253

5.512

Integr.uitkering.soc.domein

66.266

65.938

64.952

64.102

Onroerende zaakbelasting

38.463

38.463

37.700

37.700

Overheadkosten

268

268

268

268

Overige alg dekkingsmiddelen

1.000

Overige belastingen

2.509

2.519

2.579

2.579

Uitkeringen gemeentefonds

174.625

173.146

170.411

171.298

Totaal baten

287.910

285.366

281.163

281.460

Lasten

Financiering

6.837

12.758

12.838

13.128

Overheadkosten

38.761

38.596

38.018

38.055

Overige alg dekkingsmiddelen

9.387

4.877

3.633

4.171

Overige belastingen

1.325

1.266

1.266

1.266

Post onvoorzien

539

539

539

539

Vennootschapsbelasting

Totaal lasten

56.849

58.035

56.293

57.159

Saldo algemene dekkingsmiddelen

231.062

227.331

224.870

224.301

Bedragen x € 1.000

Nieuwe voorstellen
Algemene middelen

2020

2021

2022

2023

Effect CAO afspraken 2019-2020

-2.006

-2.907

-2.871

-2.850

Grondexploitatie en investeringsprojecten

-724

Subsidies

-400

Areaaluitbreiding OZB - 2020

184

184

184

185

Toeristenbelasting

262

362

512

512

Vrijval kapitaallastenplafond

537

628

1.115

1.674

Actualisatie kapitaallasten 2020-2023

556

740

1.094

1.360

Inzetten resterende "buffer" begroting

849

695

989

1.750

Vrijval inflatie Kadernota 2020

892

906

893

895

Overige voorstellen < € 0,1 miljoen

-301

-206

-206

-206

Totaal Algemene middelen

-150

403

1.711

3.320

Effect CAO afspraken 2019-2020             -/- € 2.006.000
Momenteel hebben de CAO onderhandelingen geresulteerd in een principe akkoord. In de kadernota 2019 en 2020 is op basis van de CPB loonindexcijfers uitgegaan van een stijging van de totale werkgeverslasten van respectievelijk 3% in 2019 en 1,9% in 2020.  Voorzichtigheidshalve wordt voorgesteld op basis van het principe akkoord met een loonbod van werkgeverszijde (6,25 % voor 2 jaar) de personeelsbegroting bij te stellen.

Grondexploitatie en investeringsprojecten       -/- € 724.000
Als gevolg van herverdeling van werkzaamheden en prioriteiten heeft zich een verschuiving voorgedaan van investeringsprojecten en grondexploitaties naar andere producten. Dit leidt in de begroting 2020 tot een nadeel van € 724.000. De verklaring hiervoor is gelegen in een samenstel van factoren. Zo daalt het aantal declarabele projecten en wordt er ook meer gewerkt aan belangrijke maar niet declarabele projecten. Een voorbeeld hiervan is Vastenavondkamp. De  verwachting is dat deze tendens ook in 2020 zal doorlopen of dat er andere niet declarabele projecten voor in de plaats komen. Ook zijn er projecten te benoemen die hebben geleidt tot extra uren bij het product ruimtelijke kwaliteit: Albertushof, ’t Ven Noord-Oost, BioMeiler,  Havenvisie. En daarnaast blijven meldingen openbare ruimte naar voren die vragen om intensivering van werkzaamheden. We gaan de mogelijkheden onderzoeken om de begrotingssystematiek voor de jaarschijf 2021 en verder aan te passen om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.
Subsidies                      -/- € 400.000
Tijdens het najaar 2019 en het in het voorjaar van 2020 wordt door ons concreet invulling gegeven aan de opgave om de subsidies te herijken en de afgesproken bezuinigingsopgave in te vullen. Wel heeft de gemeenteraad nadrukkelijk gevraagd om in de begroting voor 2020 nog geen bezuinigingen te realiseren. In deze begroting is de historische onderbesteding van subsidies wel al ingeboekt en wordt tegelijkertijd de bezuiniging voor 2020 dan ook teruggedraaid.

Dit betekent dat wij de gemeenteraad in december 2019 een geactualiseerde Algemene subsidieverordening (Asv) zullen aanbieden. Tegelijkertijd met de voorbereiding hiervan geven wij invulling aan de afgesproken opdracht om in overleg met (groepen van soortgelijke) gesubsidieerde organisaties te zoeken naar de oplossingen om het subsidiestelsel te verbeteren. Verder bereiden wij de zerobased aanpak voor die in het voorjaar van 2020 gestalte moet krijgen. Dat betekent dat wij, tegen de achtergrond van de herijkte Asv en aangepaste beleidsregels alle subsidierelaties opnieuw tegen het licht zullen houden. Op deze wijze denken wij invulling te kunnen (gaan) geven aan de door de gemeenteraad ingeboekte bezuiniging.

Daarnaast wordt uitvoering geven aan het exploitatieonderzoek naar Grenswerk dat werd uitgevoerd door Thomas van Dalen in 2019. Hieruit bleek dat poppodium Grenswerk bovengemiddeld presteert in het landschap van vergelijkbare poppodia. Qua omzet, bezoekersaantallen, kwantiteit en kwaliteit van het programma scoort poppodium Grenswerk erg goed. Desondanks kost het de organisatie moeite om zwarte cijfers te schrijven. Grenswerk heeft een negatief eigen vermogen en met de huidige exploitatie lukt het niet om dit negatieve eigen vermogen terug te dringen, laat staan reserves op te bouwen. Uit het exploitatieonderzoek blijkt dat bij de vaststelling van de structurele subsidie bij de oprichting van Grenswerk een keuze is gemaakt voor vermindering van toentertijd geadviseerde bedrag voor huisvestingskosten. Het advies van Van Dalen is om dit bedrag van € 50.000,- alsnog structureel toe te voegen aan de subsidie. Indien dit niet gebeurt zal Grenswerk geen investeringen kunnen doen in apparatuur wat gevolgen heeft voor de exploitatie omdat de techniek dan niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Kortom er ontstaat een neerwaartse spiraal. De eerder vastgestelde bezuiniging op subsidies wordt met hetzelfde bedrag verhoogd.

Areaaluitbreiding OZB - 2020                € 184.000
Op basis van de berekening van de van de WOZ-areaal-uitbreiding kan er voor 2020 een extra OZB-opbrengst van in totaal € 400.000 worden ingeboekt.
Hier staat tegenover dat door de hogere WOZ-waarden de algemene uitkering uit het gemeentefonds daalt met ca. € 215.000 structureel.
Per saldo leidt de areaaluitbreiding tot een voordelig resultaat van ca. € 184.000.

Toeristenbelasting                   € 262.000
Het aantal overnachtingen is in 2016 en 2017 behoorlijk fors gestegen met respectievelijk 17% en 7%%. Voor 2018 is sprake van slechts lichte groei c.q. stabilisatie. Voorgesteld wordt om deze extra groei over de eerdere jaren structureel te verwerken.
Daarnaast zijn de inkomsten in 2020 met € 100.000, 2021 met € 200.000 en vanaf 2022 met € 350.000 bijgesteld door het belasten van adressen waar shortstay arbeidsmigranten verblijven.

Vrijval kapitaallastenplafond                € 537.000
Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Ontwikkelingen kapitaallasten, verderop in dit hoofdstuk.

Actualisatie kapitaallasten 2020-2023             € 556.000
Voor wat betreft toekomstige financiering van investeringen is vanuit treasury oogpunt nadrukkelijk gekeken naar de (te verwachten) rentelasten passend binnen wet- en regelgeving. Dit in combinatie met risicomelding rentestijging. De bespaarde rente over de eigen financieringsmiddelen is derhalve verlaagd van 3,00% naar 2,50%.

Inzetten resterende "buffer" begroting             € 849.000
In de begroting 2019 - 2022 hebben wij het positieve resultaat van de mei circulaire 2018 als buffer opgenomen. Achtergrond en onderbouwing hiervan is, op basis van de door u aangegeven kaders, onder andere cofinanciering van de het Interbestuurlijk Programma, de onzekerheden van de rijksuitkeringen de herijking van diverse verdeelmodellen en de substantiële bezuinigingsopgave. In deze begroting worden voorstellen gedaan tot bijstelling van budgetten als gevolg van herijking van het verdeelmodel beschermd wonen en maatschappelijke opvang, heeft er een daling van de accressen uit het gemeentefonds plaatsgevonden, worden er, in beperktere mate  middelen opgenomen die gekoppeld kunnen worden aan de opgave in het IBP. Gezien de verwachte positievere ontwikkeling van de ratio’s dan eerder begroot wordt voorgesteld de ‘buffer’ in te zetten voor het begrotingssaldo. Mede met in het achterhoofd dat in deze begroting eerder uitgesproken bestuurlijke speerpunten zijn meegenomen zoals het 1 jaar terugdraaien van de subsidies, het openhouden van het zwembad en samenlevingsagenda.  Gevolg is dat er geen structurele middelen voorhanden zijn voor het vervolg van de mogelijke consequenties verdeelmodellen en/of IBP.
Vrijval inflatie Kadernota 2020                € 892.000
In de Kadernota hebben wij aangegeven dat naar verwachting de werkelijke loon- en prijsstijgingen hoger worden dan de percentages waarmee het CPB ten tijde van de Kadernota rekening hield. In de verdere begrotingsvoorbereiding heeft dit zich binnen diverse programma's daadwerkelijk voorgedaan. Daarom wordt voorgesteld de stelpost die bij de Kadernota 2020 is meegenomen te laten vrijvallen, ter dekking van de hogere kosten in de diverse programma's. Het gaat hierbij om een bedrag van structureel ongeveer € 900.000.

Begrotingsvoorstellen < € 100.000
Tot slot zijn er diverse voorstellen met een saldo < € 100.000 opgenomen binnen Algemene middelen. Het betreft:
- Deelnemersbijdrage ICT NML 2020 e.v.
- Begroting BSGW 2020
- Implementatie beleidskader privacy
- Bijdrage kerstpakketten
- Tooling voor financiële afsluitcyclus
- Verzekeringen
- Order2cash
- Abonnement dienstverlening electronische handtekening
- Vergoeding salarisverwerking WAA

ga terug