4. Welvarend Venlo

Exploitatie

Bedragen x € 1.000

Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves

Baten / Lasten

2020

2021

2022

2023

Economie

Baten

4.242

761

761

761

Lasten

7.889

4.405

4.388

4.176

Subtotaal Economie

-3.647

-3.644

-3.627

-3.415

Kennisinfra en arbeidsmarkt

Baten

215

64

Lasten

591

413

346

344

Subtotaal Kennisinfra en arbeidsmarkt

-376

-349

-346

-344

Mobiliteit

Baten

8.178

1.237

1.050

881

Lasten

9.037

2.351

2.168

2.032

Subtotaal Mobiliteit

-859

-1.114

-1.117

-1.152

Totaal saldo Programma

-4.882

-5.106

-5.090

-4.911

Bedragen x € 1.000

Nieuwe voorstellen
Programma 4. Welvarend Venlo

2020

2021

2022

2023

Economisch uitvoeringsprogramma

-150

-150

-150

-70

Eigen dekking binnen Welvarend

130

130

130

130

Overige voorstellen < € 0,1 miljoen

-113

-190

-190

-165

Totaal programma 4. Welvarend Venlo

-133

-210

-210

-105

Economisch Uitvoeringsprogramma                  -/- € 150.000
Op 23 april 2019 heeft het College het Economisch Uitvoeringsprogramma (EUP) vastgesteld. Ondanks dat het  economisch redelijk goed gaat met Venlo, staat  Venlo ook voor uitdagingen, gelet op economische veranderingen, maatschappelijke opgaven, voldoende personeel en beperkte uitvoeringskracht.  Het advies is dan ook om te blijven investeren om de basis op orde te houden, alsook met lef en trots een aantal aanvullende initiatieven te stimuleren. Dit resulteert in een aantal binnen het EUP geprioriteerde projecten. Hieronder volgt een korte toelichting per prioritair (2020) project. Omdat voor alle projecten geldt dat, naast de gemeentelijke bijdrage ook een bijdrage van externe partijen (onderwijs, bedrijfsleven, Cross-roads) noodzakelijk is en omdat ingeschat wordt dat niet voor alle geprioriteerde projecten het (volledige) bedrag in één keer vanuit de externe partijen beschikbaar komt, wordt voorgesteld om voor de komende jaren voor de projecten EUP in totaal jaarlijks een bedrag van € 150.000 beschikbaar te stellen als gemeentelijke cofinanciering. Afhankelijk van de bijdrage door derden kunnen de projecten worden geprioriteerd en kan tevens de gewenste flexibiliteit bij de uitvoering worden geborgd.
Hybride opleidingen
In de huidige en toekomstige onderwijsconcepten neemt het hybride opleiden een steeds belangrijkere plek in; enerzijds ten aanzien van de verdere versterking van de samenwerking van bedrijven en het beroepsonderwijs, anderzijds als onderdeel van het opleidingscontinuüm. Daarnaast zijn toegepaste onderzoeksfaciliteiten voor en door bedrijven en beroepsonderwijs van belang voor verdere ontwikkeling van de innovatiekracht in de regio. Door Fontys wordt gekeken naar het opzetten van een Centre of Expertise, in de driehoek Techniek-Business-Services.

Verbetering uitstraling bedrijventerreinen
Ondernemend Venlo heeft al enige tijd de beschikking over BIZ-gelden en heeft hiervoor een parkmanager in dienst genomen. De ondernemers bepalen zelf waaraan de middelen worden besteed en het betreft extra inspanningen bovenop het reguliere onderhoud van de gemeente. Op dit moment wordt er extra ingezet op gladheidsbestrijding en pilot groenonderhoud. Dit leidt tot aantrekkelijkere bedrijventerreinen en dit versterkt de lokale economie.
Voorgesteld wordt om de lopende pilot groen verder over de bedrijventerreinen uit te rollen met een structurele aanpak van groenonderhoud.

Regiobranding en acquisitie regionale kernthema’s
In de Regio Venlo wordt, al dan niet terecht, het signaal geventileerd dat er de afgelopen jaren teveel aandacht aan de logistiek is geschonken. Het kan helpen om de komende tijd meer aandacht te schenken aan de sectoren agrofood en maakindustrie, al dan niet toegepast op de kernthema’s innovatie en circulariteit. Hiermee kan door middel van bijvoorbeeld beurzen worden bijgedragen aan internationalisering, regiobranding en acquisitie.

Versterken capaciteit business development
Om Crossroads Limburg verder door te ontwikkelen en ondernemers gedreven initiatieven tot uitvoering te leiden, is een versterking van de capaciteit met betrekking tot business development noodzakelijk. De programmamanagers van Crossroads gaan optrekken met de programmamanagers van LIOF (ter ondersteuning van BCGV), de Groeischakelaar en andere verbindende partijen. Tevens kan worden ingezet op een verdere versterking van de relatie tussen binnenstad en campusomgeving, dit kan in de vorm van een specifiek project.
Last mile en bereikbaarheid bedrijventerreinen
Al sinds 2017 werken Ondernemend Venlo, Provincie Limburg, Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo, Arriva, en de gemeenten Horst aan de Maas, Venray en Venlo aan de verbetering van het OV op de bedrijventerreinen. Dit door een divers mobiliteitsaanbod voor de laatste “mile” en de realisatie van mobiliteitshubs aan de randen van het werkgebied. Aanvullend hierop is er ook een extra bushalte bij BCGV gerealiseerd. Een en ander wordt in nauwe samenwerking de genoemde partners in een breder Mobiliteitsportal Greenport Venlo uitgewerkt. Dit leidt tot een aantrekkelijker vestigingsklimaat en een beter toegankelijk arbeidspotentieel.

Eigen dekking binnen Welvarend                € 130.000
Binnen de verschillende posten van het programma Welvarend is nog eens scherp gekeken naar de ruimte, mede gezien de concernbrede financiële opgave. Op grond van de gemiddelde onderuitputting binnen verschillende begrotingsposten afgelopen jaren binnen het programma Welvarend kan er een financiële dekking binnen het totale programma van € 130.000 worden gevonden.

Voorstellen < € 100.000
Tot slot zijn er diverse voorstellen met een saldo < € 100.000 opgenomen in dit programma. Het betreft:

- Economische lobby en externe profilering

Vanuit diverse invalshoeken is het van belang, in de relatie tot de (inter)nationale markt van investeerders, maar ook richting andere overheden én marktpartijen, dat er een coördinerend bestuurder is aangewezen die via lobby, netwerken en acquisitie investeerders kan begeleiden een positie in te nemen in Venlo. Met dit besluit wordt er tevens een koppeling gelegd met Economische Uitvoeringsagenda. In dat kader is het van belang dat er een uitvoeringsbudget beschikbaar komt om de voorgestane netwerken, lobby en acquisitie inspanningen ter hand te kunnen nemen. Voorgesteld wordt om structureel een bedrag van € 75.000 op te nemen voor de jaren 2020 t/m 2022 en voor het laatste jaar van de coalitie een bedrag van € 50.000.

- Studentenstad

Het stimuleren van de doorontwikkeling van Venlo als studentenstad, samen met stedelijke partners zoals hoger onderwijsinstellingen,  studentenverenigingen, ondernemers, woningcoöperaties en private huisvestingspartners. Daarnaast is werk en economische binding belangrijk, zowel tijdens als na de studie. Alsook het stimuleren van het studentenleven in Venlo, zoals cultuur, horeca en sport. Een studenteninformatiepunt in de stad draagt hieraan bij.

- Trendsportal/RMO

Trendsportal gaat een nieuwe fase in. Een fase om het stakeholdernetwerk te koesteren en uit te breiden, om de visie en projectenprogramma te bewaken, te herijken en te monitoren en daar waar nodig bij te stellen. En tenslotte om naast de lokale projecten ook stevig in te zetten op gezamenlijke regionale projecten. Om deze taken te kunnen uitvoeren wordt uitbreiding van de regionale capaciteit voorzien met 1,5 fte vanaf 2020. Venlo draagt hierin naar inwonertal (36%) aan bij, waarmee een jaarlijkse last ontstaat van circa € 55.000. Hiernaast worden nog extra middelen gevraagd voor de jaarlijkse kosten Trendsportal (€ 5.000) en vier extra scholen die een Vebo/vevo-convenant hebben afgesloten (eveneens € 5.000). Naar verwachting lukt het niet om de feitelijke uitbreiding vanaf 1 jan geregeld te hebben maar vanaf circa 1 juli 2020, voor 2020 wordt daarom een uitbreiding van € 27.500 voorgesteld.

- Interregsubsidie

Gemeente Venlo participeert in het Interreg Europe project e-smartec waarbij kennis en ervaring op het gebied van duurzame mobiliteit uit zes Europese regio's met elkaar gedeeld wordt. Vanuit Venlo zijn o.a. de volgende actuele thema's ingebracht: Zero emissie logistiek, Mobility as a service (deelmobiliteit in de wijk), stimuleren actieve mobiliteit (fietsen/lopen), mobiliteitsarmoede (sociale inclusie). De gemaakte kosten en uren voor dit project zijn voor 85% subsidiabel, hiermee krijgen we dus Europese funding voor bestaande taken. Voor Venlo is een totaalbudget van circa € 186.850 opgenomen, waarvan 85% subsidiabel = € 158.822,50. Van deze te ontvangen subsidie zullen deels de extra werkzaamheden en kosten bekostigd worden die gemaakt moeten worden voor de Europese context waarin we dit doen. Het resterende deel kan elders binnen het programma worden ingezet ter financiële dekking. Naar verwachting is dit circa € 50.000.