Bedragen x € 1.000 | |||||
Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten / Lasten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bereikbaarheid | Baten | 3.458 | 3.458 | 3.277 | 3.277 |
Lasten | 2.359 | 2.370 | 2.010 | 1.995 | |
Subtotaal Bereikbaarheid | 1.099 | 1.088 | 1.268 | 1.283 | |
Dienstverlening | Baten | 2.325 | 2.460 | 2.277 | 2.172 |
Lasten | 7.907 | 8.043 | 7.942 | 7.893 | |
Subtotaal Dienstverlening | -5.582 | -5.583 | -5.666 | -5.721 | |
Omgeving | Baten | 22.549 | 22.124 | 22.445 | 22.583 |
Lasten | 39.492 | 38.601 | 38.820 | 38.933 | |
Subtotaal Omgeving | -16.943 | -16.478 | -16.375 | -16.350 | |
Openbare orde en veiligheid | Baten | 228 | 228 | 28 | 28 |
Lasten | 10.584 | 10.735 | 10.541 | 10.576 | |
Subtotaal Openbare orde en veiligheid | -10.357 | -10.507 | -10.513 | -10.548 | |
Wonen | Baten | 36.264 | 28.894 | 35.592 | 26.897 |
Lasten | 40.450 | 32.596 | 39.542 | 30.856 | |
Subtotaal Wonen | -4.186 | -3.702 | -3.950 | -3.960 | |
Totaal saldo Programma | -35.968 | -35.181 | -35.236 | -35.297 |
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Nieuwe voorstellen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Veiligheidsregio gemeentelijke bijdrage | -452 | -474 | -548 | -585 | ||||
Wetswijziging WOZ | -416 | |||||||
Uitvoering van wettelijke VTH-taken binnen het WABO-domein | -407 | -311 | -311 | -311 | ||||
Naheffingsaanslag parkeerbelastingen structureel lagere inkomsten | -378 | -378 | -378 | -378 | ||||
Afvalstoffenheffing | -258 | -258 | -258 | -289 | ||||
Civieltechnisch ingenieurswerk voor derden | -241 | -272 | -295 | -295 | ||||
Beheer en onderhoud Verkeersregelinstallaties | -203 | -159 | -164 | -170 | ||||
Formatie uitbreiding BOA's | -193 | -243 | -243 | -243 | ||||
Reclame rotondes | -165 | -165 | -165 | -165 | ||||
Ophogen baten RNI | 101 | 160 | 83 | 62 | ||||
Leges omgevingsvergunningen | 516 | 516 | 516 | 516 | ||||
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -401 | -350 | -275 | -207 | ||||
Totaal programma 2. Leefbaar Venlo | -2.498 | -1.934 | -2.039 | -2.066 |
Veiligheidsregio gemeentelijke bijdrage -/- € 452.000
Dit voorstel betreft de ophoging van de bijdrage aan de Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN). In de begroting 2020 van de VRLN is een aantal posten opgenomen die leiden tot een verhoging van de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage.
Wetswijziging WOZ -/- € 416.000
Per 2022 treedt de nieuwe wetgeving rond de WOZ in werking. Alle WOZ-taxaties van woningen dienen vanaf dat moment gebaseerd te zijn op de gebruiksoppervlakte. Het niet voldoen aan de genoemde wettelijke eisen, betekent automatisch dat de gemeente Venlo niet langer toestemming heeft om de WOZ uit te voeren, met alle gevolgen voor de samenwerking BsGW van dien.
Het voorstel betreft een incidentele ophoging van de PKB voor 2020 met € 416.000.
Uitvoering van wettelijke VTH-taken binnen het WABO-domein -/- € 407.000
Dit voorstel heeft betrekking op het structureel op orde brengen van de basis voor de uitvoering van wettelijke taken op een verantwoord minimaal niveau zoals vastgelegd bij het collegebesluit van 6 oktober 2015. Het is gebaseerd op een risicoanalyse en is de ondergrens voor het uitvoeren van onze wettelijke taken. Bij een toename in de hoeveelheid vergunningaanvragen en meldingen (bij pieken) én wanneer de personele kosten van het team toezicht en handhaving niet structureel via de reguliere PKB worden gedekt, is de organisatie niet in staat om deze taken op het afgesproken verantwoorde niveau uit te voeren.
Bij de vaststelling van het uitvoeringsprogramma VTH 2019 op 2 april jl. hebben wij als college de directie verzocht om ervoor te zorgen dat vanaf het begrotingsjaar 2020 de personele kosten structureel gedekt worden. Op 20 februari 2018 hebben wij besloten om de uitvoering van de wettelijke VTH-taken op het gebied van asbest te verbeteren en te professionaliseren. Door middel van inhuur van specifieke deskundigheid is daar vervolgens invulling aan gegeven. Deze inzet moet geborgd worden in structurele capaciteit.
Dit voorstel geeft invulling aan deze twee collegebesluiten en draagt bij aan de inhoudelijke kaders zoals deze zijn vastgesteld in de kadernota 2020 te weten; de samenlevingsagenda, verbetering publieke dienstverlening en herstel van vertrouwen. Het voorstel bestaat uit vier onderdelen:
1. Inregelen van een flexibele schil voor de uitvoering van wettelijke vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken binnen het WABO-domein.
2. Wettelijk toezicht en handhaving Omgevingsrecht
3. Uitvoering wettelijke asbesttaken
4. Benodigde opleidingen om te voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria 2.2 VTH
Naheffingsaanslag parkeerbelastingen structureel
lagere inkomsten -/- € 378.000
Het aantal naheffingen betaald-parkeren neemt de afgelopen jaren fors af. Dit is een gevolg van de toegenomen betalingsbereidheid voor het straat- en terreinparkeren. De optimale balans tussen handhaving (naheffingsaanslagen) en inkomsten betaald parkeren (betalingen aan de automaat), afgezet tegen de hoeveelheid betaald-parkeervoorzieningen, is bereikt. De taakstelling met betrekking tot de naheffingsaanslag parkeerbelastingen wordt dan ook al meerdere jaren op rij niet gerealiseerd. Voorgesteld wordt om op basis van de historische realisatie, de inkomsten naheffingsaanslag parkeerbelastingen structureel te verlagen.
Afvalstoffenheffing -/- € 258.000
Gemeenten hebben een wettelijke taak om het afval van haar inwoners in te zamelen. Zodra burgers afval aanbieden, is het de wettelijke taak van de gemeente om dat afval in te zamelen en te laten verwerken.
De economische groei zorgt ervoor dat burgers de afgelopen jaren meer afval aanbieden. De landelijk beschikbare verwerkingscapaciteit loopt echter achter bij de groei waardoor er een capaciteitstekort ontstaat en de prijzen stijgen. Waar we afgelopen jaren profiteerden van gunstige tarieven, lopen we vanaf 2020 tegen forse verhogingen aan bij het afsluiten van nieuwe contracten.
De stijging van kosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere verbrandingsbelasting en hogere tarieven voor het verwerken van grof huishoudelijk afval.
Om de kostenstijging te dempen kunnen we de tarieven voor de milieustraat laten stijgen naar het niveau van de omliggende gemeenten. Dit levert extra baten op van € 300.000. Daarnaast stoppen met de investering in omgekeerd inzamelen. Dit resulteert uiteindelijk in stijging van de afvalstoffenheffing met € 1.600.000 om op 100% kostendekkendheid uit te komen.
Zoals aangegeven geldt voor het product Afval het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. Naast bovenstaand begrotingsvoorstel is ook een aantal andere begrotingsmutaties van invloed op het product Afval. In de paragraaf Lokale heffingen is het totaal overzicht van de kostendekkendheid Afval opgenomen.
Civieltechnisch ingenieurswerk voor derden -/- € 241.000
Het team Realisatie en Beheer Openbare ruimte realiseert vanaf 2013 divers ingenieurswerk voor derden partijen. Dit betekent o.a. dat in opdracht van een externe partij tekeningen en bestekken worden geproduceerd t.b.v. aanpassing of uitbreiding van de openbare ruimte. Dit zijn werkzaamheden die niet binnen een Anterieure overeenkomst worden uitgevoerd.
Op dit moment staan in de begroting geprognosticeerde inkomsten benoemd voor het werken voor derden. De ambities van een aantal jaar geleden kunnen we niet meer waar maken omdat de capaciteit hiervoor er niet meer is en/of er niet meer voor wordt aangewend.
Het betreft het realistisch aframen van extra inkomsten die in het verleden in de begroting zijn opgevoerd, maar inmiddels niet meer aan de orde zijn.
Beheer en onderhoud Verkeersregelinstallaties -/- € 203.000
In de afgelopen jaren zijn een aantal VRI’s niet vervangen, ondanks dat de installaties afgeschreven waren. Een verkeersregelinstallatie (VRI) is na 15 à 17 jaar afgeschreven en voldoet dan niet meer aan de gestelde eisen en technieken. Deze verkeersinstallaties dienen alsnog vervangen te worden. Daarnaast zijn deze installaties nog niet aangesloten op de verkeerscentrale MobiMaestro, welke in het kader van een goede sturing, zeker ook op bijvoorbeeld “Duitse dagen” door de gemeente Venlo is aangeschaft. Hierdoor zijn de nog niet vervangen installaties op dit moment niet geschikt om bepaalde maatregelen uit te voeren en bieden ze minder mogelijkheden om het verkeer te sturen. Het aansluiten van een VRI op de verkeerscentrale heeft daarnaast het voordeel dat storingen eerder gesignaleerd worden en men minder afhankelijk wordt van meldingen van derden.
We willen de basis van VRI’s op orde brengen en houden en hiermee een gerichte sturing van de doorstroming van het verkeer realiseren. Dit voorstel doet recht aan de beheerovereenkomst met RWS. Met RWS is een verdeelsleutel overeengekomen die landelijk wordt gehanteerd. Dit voorstel betreft het gemeentelijke deel.
Formatie uitbreiding BOA's -/- € 193.000
Dit voorstel omvat de volgende onderwerpen:
- Uitbreiding van de handhavingscapaciteit met vier BOA’s (schoolverlaters).
- Een structurele formatieuitbreiding van 0,22 fte jeugdregisseur, teneinde overlast van jeugd en jongeren adequaat te kunnen aanpakken.
- Meerjarige handhaving voor de nieuwe truckparking (2021 t/m 2022 á € 50.000 per jaar). Dit moet bijdragen tot een betere bereikbaarheid van Venlo en het verder versterken van het logistieke profiel van Venlo.
Dit voorstel sluit aan en geeft invulling aan het onlangs vastgestelde Integrale Veiligheids Beleid (IVB).
Reclame rotondes -/- € 165.000
Naar aanleiding van de beëindiging van de concessie- overeenkomst rotondereclame is aan het licht gekomen dat de betreffende opbrengstraming abusievelijk dubbel in de begroting is opgenomen. Gestreefd wordt naar een concessieovereenkomst met een nieuwe partij waarbij wordt uitgegaan van een opbrengst van € 20.000 per jaar. Per saldo dient er een bedrag van € 165.000 aan opbrengsten uit de begroting gehaald te worden. Daar waar het onderhoud aan rotondes niet gedekt wordt uit de opbrengsten van de reclameovereenkomsten, zal dit de komende jaren door herprioritering met eigen capaciteit ter hand genomen worden.
Ophogen baten RNI € 101.000
De afgelopen jaren hebben laten zien dat de werkelijke opbrengsten hoger zijn dan begroot.
De verwachting op dit moment is dat de lijn van 2018 voortgezet wordt. De totale geschatte opbrengsten bedragen € 850.000 per jaar tot en met 2023. (Na 2023 loopt het incidentele convenant af wat onderdeel uitmaakt van deze opbrengsten).
Leges omgevingsvergunningen € 516.000
Met betrekking tot de leges omgevingsvergunningen is het beleid dat inkomsten 100% kostendekkend zijn voor de gerelateerde uitgaven. Sinds 2019 is de dekkingsgraad afgenomen. Dit is voornamelijk het gevolg van een toename van toegerekende loonkosten en een toename van overhead.
Om weer 100% kostendekkend te zijn, zullen de tarieven in de legesverordening 2020 verhoogd moeten worden. Daarnaast wordt bezien of ook het aantal producten waarvoor leges geheven kunnen worden, kan worden uitgebreid. Dit wordt verwerkt in de Legesverordening 2020 en is reeds vooruitlopend op de reeds geplande evaluatie van de legessystematiek in 2020.
Begrotingsvoorstellen < € 100.000
Tot slot zijn er diverse voorstellen met een saldo < € 100.000 binnen het programma Leefbaar Venlo opgenomen. Het betreft:
- Procesmiddelen samenlevingsagenda: € 75.000 in 2020 en 2021
- Rioolheffing: bijstelling op basis van 100% kostendekkendheid
- Baten persoonsdocumenten: structureel nadeel van € 70.000
- Ophogen budget verkeersmaatregelen drukke dagen: structureel € 50.000
- Flexibele afsluitingen: structureel € 25.000
- Veiligstellen historisch stadsarchief Venlo : structureel € 24.000
- Beheer en onderhoud watervoorzieningen: 2020 € 20.000
- Ophogen budget verkiezingen: € 59.000 met ingang van 2021
- Onderhoud openbare verlichting VenloNet: 2020 dekking uit de reserve € 226.000
- Actualisatie grondexploitaties: budgettair neutrale aanpassing van de grondexploitaties
- Ophogen inhuurbudget levenszaken: verhoging van het budget wordt opgevangen binnen de totale PKB
- Aanpassen jaarlijkse kosten RUD: verlaging van € 6.000 structureel
- Bijstelling kosten reinigen wegen: verlaging van € 17.000 structureel
- Vrijval exploitatielasten verkocht/gesloopt maatschappelijk vastgoed: voordeel van € 48.000
- Bouwopdracht Griffie: De gemeenteraad heeft bij vaststelling van de programmabegroting 2020-2023 incidenteel voor 2020 € 50.000 ter beschikking gesteld aan de griffie ter versterking van de strategische taken voor de gemeenteraad.