2. Leefbaar Venlo

Wat gaan we daarvoor doen?

In 2020 levert de organisatie hiervoor weer veel inspanningen. In deze paragraaf worden enkele accenten of bijzonderheden daarvan toegelicht.

Programmalijn 1: Dienstverlening
 
College
Het bevorderen van “excellent bestuur” vraagt van het college van B&W een permanente inspanning om in gesprek met inwoners, instellingen en bedrijfsleven samen te werken aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Meer nog dan in het verleden zal het gemeentebestuur rekening moeten houden met de behoeften, wensen en mogelijkheden van de gemeenschap zelf. Ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise.
Het afgelopen jaar was het eerste volledige begrotingsjaar waarbinnen we ervaring op hebben kunnen doen met programmatisch werken. In goed overleg met uw auditcommissie en een vertegenwoordiging van uw raad hebben we indicatoren bepaald voor de afzonderlijke programma's. Deze zijn, als bijlage, in een handzaam naslagwerkje bij deze conceptbegroting opgenomen.

Publieke informatievoorziening en Online dienstverlening
De tevredenheid van onze inwoners over de door ons geleverde dienstverlening moet en kan beter. In 2019 is een verbetertraject in gang gezet ten aanzien van onze (telefonische) bereikbaarheid. Deze wordt vooralsnog als onvoldoende beoordeeld en heeft grote impact op de tevredenheid van de inwoners en hun vertrouwen in de organisatie. Zoals in onze vorige begroting reeds aangekondigd, wordt dit traject in 2020  gecontinueerd en op onderdelen geïntensiveerd. Voor burgers en bedrijven moet deze inspanning merkbaar leiden tot kortere wachttijden, meer service, minder doorverbinden.
Het gebruik van de digitale kanalen blijft verder toenemen. Voor de gemeentelijke dienstverlening zien we dat onder meer in het aantal inkomende e-mails, aanvragen via de website en WhatsApp berichten. De informatievoorziening langs die kanalen wordt in 2020 verder geoptimaliseerd.

Gemeentearchief
Het Gemeentearchief verzorgt het beheer over archiefstukken op een adequate wijze conform de Archiefwet 1995. Vanwege veranderende behoeften binnen de eigen organisatie en bij het publiek gebeurt dat steeds meer digitaal.
In 2020 wordt gestart met het digitaliseren het historisch Oud-Archief Venlo 1272-1795 dat in slechte staat verkeert. Zonder ingrijpen volgt onherstelbare schade, verlies van informatie en slechte toegankelijkheid. Bovendien worden diensten van het archief via de website in 2020 opnieuw vormgegeven en verbeterd.

Levenszaken
De dienstverlening bij levenszaken kent interessante ontwikkelingen. Eén van de belangrijkste is de toenemende digitalisering. Het face-to-face contact met klanten wordt minder. Tegelijkertijd wordt persoonlijk contact en ontmoeten steeds belangrijker om aan vertrouwen en betrokkenheid en een duurzame relatie met onze inwoners te werken. De uitdaging bij Levenszaken blijft het vinden van een goede balans in het spanningsveld van optimale dienstverlening, kwaliteit van persoonsgegevens, privacy, beveiliging en fraudebestrijding.
Tot maart 2024, zullen wij, net als alle Nederlandse gemeenten, beduidend minder paspoorten en identiteitsbewijzen verstrekken. Deze zogenoemde reisdocumenten-dip is het gevolg van het besluit in 2014 om de geldigheid van reisdocumenten te verlengen van 5 naar 10 jaar.
We zullen de komende jaren een verhoogde aandacht hebben voor het verbeteren van adreskwaliteit in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is nodig om misbruik van adresafhankelijke regelingen tegen te gaan.
Venlo levert naast de reguliere levenszaken-producten en -diensten twee bijzondere producten t.w. RNI en grenstaken.
Venlo is momenteel een van de grootste RNI-gemeenten (Registratie Niet-Ingezetenen) van Nederland. Wij zorgen ervoor dat niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven zodat ze kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer in Nederland, bijvoorbeeld voor het verrichten van seizoensarbeid.
Bovendien verzorgt de gemeente Venlo de dienstverlening aan Nederlandse staatsburgers die woonachtig zijn in het buitenland.
Implementatie Omgevingswet
In 2020 worden organisatiebreed en in nadrukkelijke samenhang met onze netwerkpartners, de verdere voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de Omgevingswet welke per 2021 van kracht is. Dit geldt voor  zowel voor de 'harde' aspecten (systemen, ICT, processen) als de 'zachte' (cultuurverandering in de organisatie). Dat laatste is een belangrijk onderdeel van de organisatieontwikkeling en wordt georganiseerd in samenhang met de doorontwikkeling van het wijkgericht werken (burgerparticipatie).

Wijkgericht werken
Een van de speerpunten binnen deze programmalijn is het doorontwikkelen van het wijkgericht werken. Wij willen de gemeente dichter bij haar inwoners brengen en omgekeerd. In 2019 hebben we hiertoe al belangrijke stappen genomen, die we in 2020 en verder gaan uitbouwen. De samenlevingsagenda zoals die in 2019 voor het eerst vorm heeft gekregen in de 23 wijken, dorpen en buurten, zal een belangrijk instrument zijn waarmee burgerparticipatie verder invulling krijgt. Het opstellen ervan zal nadrukkelijk worden verbonden met de P&C-cyclus en de interne bedrijfsvoering. Het in 2018 gestarte project Vastenavondkamp wordt in 2020 gecontinueerd en zal ook de komende jaren als belangrijk geprioriteerd experimenteergebied voor het wijkgerichte werken in Venlo dienen.

Programmalijn 2: Openbare Orde & Veiligheid
Crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg
De vertegenwoordiging van de gemeente zal zich waar en wanneer mogelijk sterk maken voor een wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord voor wat betreft de stemverhouding. Hiermee wordt beoogd de invloed in balans te brengen met de financiële inbreng van Venlo ten op opzichte van de andere deelnemende gemeenten.
Het betreft immers een gemeenschappelijke regeling van vijftien gemeenten waarbij besluitvorming plaatsvindt op basis van het standpunt van de meerderheid. Daarmee bestaat er een afhankelijkheid van andere gemeenten voor wat betreft besluitvorming inzake normaliter raadverantwoordelijkheden als beleid en budget.
De (negatieve) financiële gevolgen van besluiten door het Algemeen Bestuur VRLN worden door de vijftien gemeenten gedragen. In 2019 leidde dit tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage van Venlo en in 2020 is dit wederom het geval. Ditmaal als gevolg van de substantieel hogere kosten voor de repressieve brandweerorganisatie.
Veiligheid
De opgaven die voortvloeien uit de wettelijke basis en de regierol op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn in 2019 opnieuw vorm gegeven in een Integraal Veiligheidsbeleid voor de jaren 2019-2022. Het IVB is een strategisch kader waarin naast stedelijke veiligheidsprioriteiten, ook veiligheidsprioriteiten op wijkniveau worden bepaald. De 3 belangrijkste aangrijpingspunten in het IVB zijn: ondermijning en criminaliteit, adresgerelateerde overlast en Veiligheid en Zorg. Er zijn afspraken in opgenomen over de rollen en inzet van de gemeente en partners om de gestelde doelen te bereiken. In 2020 wordt de noodzakelijke handhavingscapaciteit, die nodig is om de prioritaire aandachtsgebieden uit het IVB aan te kunnen pakken, verder ingevuld.

Programmalijn 3: Wonen
Passend woningaanbod

De noodzakelijke capaciteit voor het proces van vergunningverlening, -toezicht en handhaving gerelateerd aan de WABO wordt in 2020 verder op orde gebracht.

In 2020 gaan we verder met het actualiseren van het dynamisch woningbouwprogramma: lokaal doorvertalen van de  regionale Structuurvisie Wonen (2016) en het van daaruit opgestelde lokale afwegingskader met speciale aandacht voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
Uiteraard heeft ook het relatiebeheer met de woningbouwcorporaties in 2020 de aandacht. Het zijn belangrijke partners met wie de gemeente jaarlijks prestatieafspraken maakt teneinde bij te dragen aan de doelstelling voor een passend woningaanbod voor huidige en toekomstige inwoners van Venlo.

Programmalijn 4: Omgeving
Beheer en onderhoud openbare ruimte en Omgevingskwaliteit
Binnen de beschikbare middelen wordt uitvoering gegeven aan het regulier onderhoud en instandhouding van de openbare ruimte. Hiertoe zijn begin 2019 gedifferentieerde kwaliteitsniveaus vastgesteld. Het reguliere onderhoud en de instandhouding vindt vooralsnog plaats op basis van uitvoeringsplannen per areaal. Om het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op het gewenste niveau te brengen worden in 2020 meerjarenonderhoudsplannen (groen en bomen, wadi’s en waterpartijen, riolering, verkeer en parkeren en overige) opgesteld die zijn ingebed in een Integrale Visie op de Openbare Ruimte (IVOR). Duurzaamheidsambities en thema's als klimaatadaptatie horen daar integraal onderdeel van te zijn. Nadat de afgelopen jaren de budgetten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte fors onder druk hebben gestaan, wordt in 2020 een aanzet gegeven om de beschikbare middelen voor een schone en hele (basisniveau) openbare ruimte op het gewenste niveau te brengen.

Programmalijn 5: Bereikbaarheid
Verkeersveiligheid en Parkeervoorzieningen
Voor wat betreft het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid zullen in 2020 de volgende inspanningen geleverd:

- Behoud en realisatie voldoende (betaalde) parkeercapaciteit
- Het realiseren van een gastvrij parkeerproduct
- Behoud en realisatie voldoende parkeercapaciteit in de stadsdeelcentra, schilwijken en bij de winkelvoorzieningen in de dorpen en wijken.

Binnenstadslogistiek is een verzameling voor alle verkeersbewegingen die nodig zijn om de binnenstad te laten functioneren. Bevoorrading, postbezorging, vuilnisophaaldiensten, maar ook aannemersbusjes etc. zijn allemaal onderdeel van de binnenstadslogistiek. De afgelopen jaren is geconstateerd dat het aantal voertuigen in de binnenstad enorm is toegenomen. Dit leidt tot overlast, onveiligheid en een uitstraling die het centrum geen goed doet. Daarnaast zijn er landelijke wetten in ontwikkeling die ons verplichten de binnenstadslogistiek (in 2025 of 2030) volledig emissievrij te maken. Voorgaande biedt aanleiding om de gehele binnenstadslogistiek tegen het licht te houden en samen met partners te komen tot een visie en uitvoering hoe hier de komende jaren mee omgegaan wordt. De evaluatie van het ontheffingenbeleid in 2018 en 2019 heeft daar een eerste aanzet toe gegeven. Een en ander krijgt in 2020 een vervolg.

Venlo heeft de afgelopen jaren vooral op ad hoc basis inspanning geleverd om de bereikbaarheid van het stedelijk centrum op peil te houden en de parkeerproducten te vereenvoudigen, met als doel een gastvrije stad te realiseren voor bezoekers én inwoners. Een dergelijk traject zorgt echter ook voor keuzes die niet voor iedereen positief uitpakken, of in ieder geval veel uitleg/discussie behoeven. Waar het op dit moment dan ook aan ontbreekt is een heldere toekomstvisie, waaraan alle gekoppelde ontwikkelingen die betrekking hebben op parkeren en bereikbaarheid voor bezoekers maar óók onze eigen inwoners, aan opgehangen kunnen worden. Het opstellen van een "parkeervisie" is dan ook cruciaal om de onderliggende processen en producten op een goede manier te stroomlijnen en te verbinden. Cruciale vragen als hoe om te gaan met betaald parkeren, blauwe zones, wonen in de binnenstad (en parkeren), investering in bewegwijzering en andere informatievoorzieningen, etc. kunnen feitelijk alleen op de juiste wijze beantwoord worden als daar een heldere toekomstvisie aan ten grondslag ligt.
Een van de nog nader uit te werken thema’s binnen het nieuwe mobiliteitsbeleid Trendsportal is een parkeervisie voor het stedelijk centrum van Venlo. Hiermee wordt in 2020 gestart.

Het is evident dat ook in 2020 en de daaropvolgende jaren extra inspanningen geleverd zullen (moeten) worden om te komen tot een gastvrij parkeerproduct.
Er zal worden ingezet op de invoering van nieuwe technologieën op het gebied van bereikbaarheid en parkeren.